Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental ResearchJournal of Environmental Science1110-082650520210501THE EFFECTIVENESS OF FLIPPED EDUCATION STRATEGY IN GEOGRAPHY CURRICULUM FOR DEVELOPING ENVIRONMENTAL CONCEPTS AMONG SECOND GRADE SECONDARY SCHOOLفاعلية استراتيجية الصف المقلوب لتنمية المفاهيم البيئية
في منهج الجغرافيا لدى طلاب الصف الثاني الثانوي18722318231410.21608/jes.2021.182314ENMohamed F.MobarakDirectorate of Education in QenaFerra H.MohammadFaculty of Education, Ain Shams UniversityAhmed H.MohamedFaculty of Special Education, South Valley UniversityJournal Article20210506The current study aimed to know the effectiveness of using the flipped classroom strategy in developing the environmental concepts of second-grade secondary students in the subject of geography. The research followed the quasi-experimental design. The research sample consisted of (70) students in the second grade of secondary school in the Qena Educational Administration. They were divided into two groups, one of which was experimental of (35) students who were taught the second unit of the geography curriculum (environment, its system and management) according to the flipped class strategy, and the other was a control consisting of (35) students who were taught for the same unit in the usual way for the 2019/2020 academic year. A list of environmental concepts was prepared, which was extracted after analyzing the content of the curriculum, as well as from multiple readings in this area, and an environmental concepts test, a teacher's guide, a student handbook, an educational channel on YouTube and a platform on the Edmodo website for the topics of that unit were prepared according to the inverted classroom strategy.
The results of the research revealed the existence of statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of students for the control and experimental groups in testing environmental concepts for the benefit of the experimental group. Geography.
It recommended the possibility of using the flipped classroom strategy in teaching different courses and for different educational stages.
<strong> </strong><strong>المستخلص</strong>
استهدفت الدراسة الحالية تنمية المفاهيم البيئية لطلاب الصف الثاني الثانوي في مادة الجغرافيا من خلال استراتجية الصف المقلوب. وقد إتبع البحث التصميم شبة التجريبي. وقد تکونت عينة البحث من (70) طالباً بالصف الثاني الثانوي بإدارة قنا التعليمية تم تقسيمهم الى مجموعتين احداهما تجريبيه تکونت من (35) طالباً تم تدريسهم الوحدة الثانية من منهج الجغرافيا (جغرافية التنمية وموارد البيئة) وفق استراتيجية الصف المقلوب والأخرى ضابطة تکونت من (35) طالباً تم تدريسهم لذات الوحدة بالطريقة الاعتيادية للعام الدراسي 2019/2020. وتم إعداد قائمة للمفاهيم البيئية تم استخلاصها بعد تحليل محتوى المنهج، کما تم اعداد اختبار للمفاهيم البيئية ودليلاً للمعلم وکتيب للطالب وکذلک قناة تعليمية على موقع اليوتيوب ومنصة على موقع الادمودو لموضوعات تلک الوحدة وفقاً لاستراتيجية الصف المقلوب.
وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات الطلاب للمجموعتين الضابطة والتجريبية في اختبار المفاهيم البيئية لصالح المجموعة التجريبية. وقد توصلت نتائج الدراسة الى فاعلية استخدام استراتيجية الصف المقلوب في تنمية بعض المفاهيم البيئية لدى طلاب الصف الثاني في منهج الجغرافيا. وأوصت بإمکانية استخدام استراتيجية الصف المقلوب في تدريس مقررات مختلفة ولمراحل تعليمية مختلفة.
<strong>المستخلص</strong>
استهدفت الدراسة الحالية تنمية المفاهيم البيئية لطلاب الصف الثاني الثانوي في مادة الجغرافيا من خلال استراتجية الصف المقلوب. وقد إتبع البحث التصميم شبة التجريبي. وقد تکونت عينة البحث من (70) طالباً بالصف الثاني الثانوي بإدارة قنا التعليمية تم تقسيمهم الى مجموعتين احداهما تجريبيه تکونت من (35) طالباً تم تدريسهم الوحدة الثانية من منهج الجغرافيا (جغرافية التنمية وموارد البيئة) وفق استراتيجية الصف المقلوب والأخرى ضابطة تکونت من (35) طالباً تم تدريسهم لذات الوحدة بالطريقة الاعتيادية للعام الدراسي 2019/2020. وتم إعداد قائمة للمفاهيم البيئية تم استخلاصها بعد تحليل محتوى المنهج، کما تم اعداد اختبار للمفاهيم البيئية ودليلاً للمعلم وکتيب للطالب وکذلک قناة تعليمية على موقع اليوتيوب ومنصة على موقع الادمودو لموضوعات تلک الوحدة وفقاً لاستراتيجية الصف المقلوب.
وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات الطلاب للمجموعتين الضابطة والتجريبية في اختبار المفاهيم البيئية لصالح المجموعة التجريبية. وقد توصلت نتائج الدراسة الى فاعلية استخدام استراتيجية الصف المقلوب في تنمية بعض المفاهيم البيئية لدى طلاب الصف الثاني في منهج الجغرافيا. وأوصت بإمکانية استخدام استراتيجية الصف المقلوب في تدريس مقررات مختلفة ولمراحل تعليمية مختلفة.
<strong> </strong>
Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental ResearchJournal of Environmental Science1110-082650520210501ENVIRONMENTAL ISSUES IN ENGLISH CURRICULA OF PRIMARY STAGE IN INTERNATIONAL AND GOVERNMENTAL SCHOOLS - A COMPARATIVE STUDYالقضايا البيئية في مناهج اللغة الإنجليزية بالمرحلة الإبتدائية
في المدارس الدولية والحکومية
دراسة مقارنة22526418231510.21608/jes.2021.182315ENMirna S.AdeebFaculty of Arts, Ain Shams UniversityAbdel Messeh S.Abdel MessehInstitute of Environmental Studies and Research, Ain Shams UniversityAmira E.KhaterFaculty of Women, Ain Shams UniversityJournal Article20210506This study aimed to identify to what extent the content of the English language curricula of the primary stage for the international (American) schools and the governmental schools include environmental issues. The descriptive comparative method was applied to compare between the two curricula. The researchers prepared a list of environmental issues, designed an analysis form for the two curricula, the content was analysed, a questionnaire for educators applied on 20 educators from governmental schools and 20 educators from international schools and another questionnaire was presented to pupils applied on 30 pupils from governmental schools and 30 pupils from international schools.
After analysing the two curricula, the results show that there is an obvious difference between the two curricula in discussing the environmental issues.
The study recommends reformulating the English language curriculum of the governmental schools to cope with what is happening in the field of environment and focus on the environmental awareness and behaviour.هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى إحتواء مناهج اللغة الإنجليزية للمرحلة الإبتدائية في نظام التعليم المصري الحکومى ونظام التعليم الدولى (الأمريکى) للقضايا البيئية. قام الباحثون بإستخدام المنهج الوصفي (المنهج المقارن) وذلک لتحديد أوجه الشبه والاختلاف بين منهج اللغة الإنجليزية في نظام التعليم الأمريکي ومنهج اللغة الإنجليزية في نظام التعليم المصري الحکومى. و قام الباحثون بإعداد قائمة بالقضايا البيئية المناسبة للمرحلة الإبتدائية، وتصميم إستمارة تحليل محتوى لتحليل المنهجين وتم تحليل المحتوى، وتم إعداد إستبيان للمعلمين الذى تم تطبيقه على مجموعة بلغ عددها عشرون معلم فى المدارس الحکومية ومثلهم فى المدارس الدولية، وإستبيان للتلاميذ الذى طبق على مجموعة بلغ عددها ثلاثون تلميذ فى المدارس الحکومية ومثلهم فى المدارس الدولية.
وقد تم التوصل إلى هذه النتائج بعد تحليل محتوى المنهجين: أن هناک فارق واضح فى تناول القضايا البيئية فى المنهجين. أوصت الدراسة بإعادة صياغة مناهج اللغة الإنجليزية للمرحلة الإبتدائة فى المدارس الحکومية لتواکب ما يحدث فى المجال البيئى والترکيز على القضايا البيئية والسلوک البيئى.