Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental ResearchJournal of Environmental Science1110-082649620200601THE EFFECTIVENESS OF USING PROBLEM-BASED LEARNING STRATEGY IN DIFFUSING THE CULTURE OF SOCIETAL AND ENVIRONMENTAL PARTICIPATION AMONG PREPARATORY SCHOOL STUDENTSفاعلية استخدام استراتيجية التعلم المرتکز على المشکلة في نشر ثقافة المشارکة المجتمعية والبيئية لدي تلاميذ المرحلة الاعدادية29933516439610.21608/jes.2020.164396ENAsmaa A. M.Abd El-AalDr. Talaat El-Sayed Prep. School, Nasr CityEman H.AsfourFaculty of Girls, Ain Shams UniversityAkram M.IbrahimHigher Institute of Social Work in CairoJournal Article20200620This research aims to develop knowledge and skills of the preparatory stage pupils about societal and environmental participation as well as developing sense of social responsibility for them through the application of a problem-based learning strategy as one of the educational strategies that contribute to providing students with different and diverse problem-solving skills. This is achieved by teaching two units in the Islamic education curriculum for the third middle school, namely (Islamic Values, Islam and Social Systems). The researcher has noticed during her presence as a member in the quality and accreditation team in the school where she works, the students' lack of awareness of the importance of community participation as one of the quality standards adopted by the National Authority for Quality Assurance and Accreditation in Education for Pre-University Education Institutions, in which schools are evaluated and obtained accreditation certificates, added to that, the school's poor contribution to the development of the community surrounding the school A strategy of learning based on solving the problem has been applied the period from 10/2/2020 to 11/3/2020, in Dr. Talaat El-Said Preparatory School, Nasr City. The study relied on the experimental approach using two groups of students, the experimental group and the control group, each group consists of 20 students, and two tools have been adopted to measure the outcome and effectiveness of the strategy used in teaching, namely the achievement test, and a scale of awareness of the importance of societal participation after ensuring their suitability, validity and reliability for application.<br /> The most important results of the study were to ensure the validity of the main hypothesis of the study, which indicates that there are statistically significant differences between the pre and post applications of the experimental and control groups on the scale of awareness of the importance of societal and environmental participation among the students of the preparatory stage, in favor of the post application, at a significant level (0.5).يهدف البحث الي تنمية معارف ومهارات تلاميذ المرحلة الإعدادية حول المشارکة المجتمعية والبيئية وکذلک تنمية الشعور بالمسؤلية الاجتماعية لديهم من خلال تطبيق استراتيجية التعلم المرتکز علي المشکلة کأحد الاستراتيجيات التعليمية والتي تساهم في اکساب التلاميذ مهارات حل المشکلات المختلفة والمتنوعة وذلک من خلال تدريس وحدتين في منهج التربية الاسلامية للصف الثالث الاعدادي وهما (قيم اسلامية، والاسلام والنظم الاجتماعية)، حيث لاحظ الباحثون عدم وعي التلاميذ بأهمية المشارکة المجتمعية بإعتبارها أحد معايير الجودة التي تتبناها الهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد في التعليم لمؤسسات التعليم ما قبل الجامعي، والتي يتم تقييم المدارس وحصولها علي شهادات الاعتماد في ضوئها، وأيضاً عدم مساهمة المدرسة في تنمية المجتمع المحيط بالمدرسة، وتم تطبيق التدريس باستراتيجية التعلم المرتکز علي حل المشلکة. وإعتمدت الدراسة علي المنهج التجريبي باستخدام مجموعتين من تلاميذ المدرسة احداهما تجريبية والاخرى ضابطة، تتکون کل مجموعة من 20 تلميذ، وتم الاعتماد علي أداتيين لقياس فاعلية استراتيجية التعلم المرتکز علي حل المشکلة کأحد إستراتيجيات التدريس التي تساهم في إکساب الطلاب المعارف والمهارات المتنوعة والمرتبطة بحل المشکلات المجتمعية والبيئية، وهما الاختبار التحصيلي، ومقياس المشارکة المجتمعية بعد التأکد من صلاحيتهما للتطبيق من خلال تطبيق اجراءات الصدق والثبات لهما. <br />وکانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هي التأکد من صحة الفرض الرئيس للدراسة والتي مؤداه توجد فروق دالة احصائياً بين التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة علي مقياس الوعي باهمية المشارکة المجتمعية والبيئية لدي تلاميذ المرحلة الاعدادية لصالح التطبيق البعدي، وذلک عند مستوي معنوية (0.5). وتوصي الدراسة بضرورة الإعتماد علي استراتيجة التعلم المرتکز علي المشکلة في نشر ثقاقة المشارکة المجتمعية في المجالات المختلفة للمجتمع بصفة عامة والمجال التعليمي بصفة خاصة، بالإضافة إلي تضمين خطوات استراتيجية حل المشکلات في مقررات ومناهج التعليم بصفة عامة ولا سيما مرحلتي التعليم الاعدادي والثانوي لتدريب الطلاب علي التعامل وحل المشکلات المتنوعة باسلوب علمي، وضرورة التعاون مع منظمات المجتمع المدني في إعداد وتنفيذ ندوات لتثقيف أعضاء المجتمع حول أهمية ومفهوم المشارکة المجتمعية ودور المدارس في مواجهة مشکلات المجتمع.Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental ResearchJournal of Environmental Science1110-082649620200601EFFECT OF A PROPOSED TELEVISION PROGRAM IN DEVELOPING THE SKILLS AND ENVIRONMENTAL ETHICS OF THE POPULATION COMING TO SINAIتأثير برنامج تليفزيونى مقترح في تنمية المهارات والأخلاقيات البيئية لدى السکان الوافدين إلى سيناء33538116439710.21608/jes.2020.164397ENAbdel Baset A.IbrahimPost graduate student at Institute of Environmental Studies and Research, Ain Shams UniversityAbdel Maseeh S.Abdel MaseehInstitute of Environmental Studies and Research, Ain Shams UniversityHassan K.RatebAl-Mehwar ChannelAhmed A.El-SayedCentre of Sahara for researchJournal Article20200620The study aimed to developing environmental skills and ethics among the population coming to Sinai thrugh the prepared media message in a proposed environmental TV program in Several tools were used: Recorded TV episodes, an environmental skills measure and an environmental ethics scale was applied on the study sample before exposing the study sample to the episodes of the program prepared for the study. the sample consisted of 200 individuals from the population arriving to Sinai from the governorates of Egypt, and then applying the post test after exposing them to the TV program.<br /> The most important results were the following: There are statistically significant differences between the degrees of individuals (the experimental group) in the scale of environmental skills (skill of awareness and identification of the problem) before and after the application of the television program in favor of post application. There are statistically significant differences between the degrees of individuals (the experimental group) in the scale of environmental skills (the skill of proposing solutions to the environmental problem) before and after the application of the television program in favor of the post application. There are statistically significant differences between the degrees of individuals (the experimental group) in the scale of environmental ethics before and after the application of the television program in favor of the post application.<br /> The study recommended the creation of specialized environmental television programs that discuss contemporary environmental issues and focus on that skill and ethical aspect in dealing with the environment.تهدف الدراسة تنمية المهارات والأخلاقيات البيئية لدى السکان الوافدين إلى سيناء من خلال الرساله الإعلامية المعده فى البرنامج التليفزيونى المقترح. وقد تم إستخدام عدة ادوات هى: حلقات تليفزيونية مسجلة واستمارة استبيان, ومقياس مهارات بيئية ومقياس أخلاقيات بيئية تم تطبيقها على عينة الدراسة قبل تعريضهم لحلقات البرنامج المعد للدراسة وکانت العينة مکونه من 200 مفردة من السکان الوافدين إلى سيناء من محافظات مصر , ثم تطبيق الإختبار البعدى بعد تعريضهم للبرنامج التليفزيونى. <br />وکانت أهم النتائج ما يلى: وجود فروق دالة بين درجات الأفراد (المجموعة التجريبية) فى مقياس المهارات البيئية (مهارة إدراک وتحديد المشکلة) قبل وبعد تطبيق البرنامج التليفزيونى لصالح التطبيق البعدى. وجود فروق دالة بين درجات الأفراد (المجموعة التجريبية) فى مقياس المهارات البيئية (مهارة إقتراح حلول للمشکلة البيئية) قبل وبعد تطبيق البرنامج التليفزيونى لصالح التطبيق البعدى. وجود فروق دالة إحصائياً بين درجات الأفراد (المجموعة التجريبية) فى مقياس الأخلاقيات البيئية قبل وبعد تطبيق البرنامج التليفزيونى لصالح التطبيق البعدى. <br />وقد أوصت الدراسة بعمل برامج تليفزيونية بيئية متخصصة تناقش القضايا البيئية المعاصرة وتهتم بالجانب المهارى والأخلاقى فى التعامل مع البيئة.