Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental ResearchJournal of Environmental Science1110-082651720220701A Suggested Unit in the environmental planning and management for the course of principles of public Administration to develop the Knowledge and skills of environmental decision makingوحدة مقترحة في التخطيط والإدارة البيئية بمقرر مبادئ الإدارة العامة لتنمية المعارف ومهارات اتخاذ القرار البيئي
لدى طلاب الفرقة الأولي بالمعهد العالي للحاسبات بشبرا16926297210.21608/jes.2022.147288.1271ENNeveen Ahmed GhalilAhmedDepartment of Educational Sciences and Environmental Media, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research, Ain Shams University. Abdelmesseh Saman SamanAbdelmessehProfessor of Environmental Education, Department of Educational Sciences and Environmental Media, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research, Ain Shams UniversityHamdy AbdelhafezMohamedBusiness Administration Teacher, Higher Institute of Computers, Information Systems and Management Sciences in Shubra El-KheimaJournal Article20220626The study aimed to develop knowledge and environmental decision-making skills among first-year students at the Higher Institute of Computers in Shubra. The experimental method was used, where 63 male and female students were selected as an experimental group of those enrolled in the first year of the institute for the academic year 2021/2022, with 40 male and female students as a control group. The study tools were: a proposed unit on environmental planning and management, a knowledge test and a scale for environmental decision-making skills.<br />The proposed unit was applied to the experimental group, test and scale, and the study concluded that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the environmental planning and management knowledge test and in the environmental decision-making skills scale, in favor of the dimensional application of the proposed unit.<br />The study also found that there are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the experimental group in all knowledge of environmental planning and environmental management, and in all degrees of the environmental decision-making skills scale in favor of the experimental group in the post application.<br />The study recommends developing the content of the general management subject, by including additional units on knowledge of planning and environmental management, because of its impact on the development of knowledge and environmental decision-making skills.<br /><br />هدفت الدراسة تنمية المعارف ومهارات اتخاذ القرار البيئي لدى طلاب الفرقة الأولي بالمعهد العالي للحاسبات بشبرا. وتم استخدام المنهج التجريبي، حيث تم اختيار 63 طالب وطالبة كمجموعة تجريبية من المقيدين بالفرقة الأولي بالمعهد عن العام الدراسي 2021/2022، مع اختيار 40 طالب وطالبة كمجموعة ضابطة. وتمثلت أدوات الدراسة في: وحدة مقترحة عن التخطيط والإدارة البيئية واختبار معارف ومقياس لمهارات اتخاذ القرار البيئي.
وتم تطبيق الوحدة المقترحة على المجموعة التجريبية وإجراء الاختبار والمقياس علي المجموعتين التجريبية والضابطة، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في اختبار معارف التخطيط البيئي والإدارة البيئية وفي درجات مقياس مهارات اتخاذ القرار البيئي، لصالح التطبيق البعدي للوحدة المقترحة.
كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في كل معارف التخطيط البيئي والإدارة البيئية وفي كل درجات مقياس مهارات اتخاذ القرار البيئي لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي.
وتوصي الدراسة بتطوير محتوي مادة الإدارة العامة، بتضمين وحدات إضافية عن معارف التخطيط والإدارة البيئية، لما لذلك من تأثير على تنمية المعارف ومهارات اتخاذ القرار البيئيhttps://jes.journals.ekb.eg/article_262972_1c4cb15726d18cac76bd143d08556f6a.pdfAin Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental ResearchJournal of Environmental Science1110-082651720220701دراسة تتبعية للمفاهيم البيئية بمراحل التعليم المتوسط بالعراق ( فاعلية نموذج مقترح لتنمية المفاهيم والقيم البيئية ) وحيد صبار هزاع المالکي / کلية الدراسات البيئية للدراسات العليا والبحوث – قسم التربية والإعلام البيئي جامعة عين شمس ا د عبد المسيح سمعان عبد المسيح / أسدراسة تتبعية للمفاهيم البيئية بمراحل التعليم المتوسط بالعراق
( فاعلية نموذج مقترح لتنمية المفاهيم والقيم البيئية )7112426297410.21608/jes.2022.123536.1199ENWaheed S. H.El MalkiPost graduate student at Faculty of Graduate Studies and Environmental Research, Ain Shams UniversityAbd El- Maseh S.Abd El- MasehFaculty of Graduate Studies and Environmental Research, Ain Shams UniversityAhmed M.El-AtiqFaculty of Graduate Studies and Environmental Research, Ain Shams UniversityJournal Article20220321.<br /><br />The aim of the research is to identify (the extent of the sequence of environmental concepts in the stages of middle education in Iraq, as well as the development of environmental concepts and values), where the research problem was determined: in the presence of shortcomings among middle school students towards environmental concepts and values and the extent of the need for their development among students of this stage. Hence, a group of Environmental values to be developed for students of this stage due to the importance of inculcating these values and also how to provide them with environmental concepts. Science has been used as a curriculum for developing environmental concepts and values through it. The experimental method has been used in the current research and a proposed model has been prepared and research tools have been designed which are ( A measure of environmental values – and a test of environmental concepts) The research tools were tested before and after with the research group, which<br />consisted of nearly favor students The research reached the following most important results:<br />There are statistically significant differences between the average scores of the study group students in the environmental concepts test and its sub-dimensions before and after the application of the test in favor of the post application. There are statistically significant differences between the mean in the environmental values scale and its sub-dimensions before and after the application of the program in favor of the post applicationهدف البحث إلي التعرف علي ( مدى تتابع المفاهيم البيئية بمراحل التعليم المتوسط بالعراق کذلک تنمية المفاهيم والقيم البيئية ) حيث تحددت المشکلة البحثية : في وجود قصور لدي تلاميذ المرحلة المتوسطة نحو المفاهيم والقيم البيئية ومدي الحاجة إلي تنميتها لدى تلاميذ هذه المرحلة ومن هنا تم وضع مجموعة من القيم البيئية ليتم تنميتها لدى تلاميذ هذه المرحلة لإهمية غرس هذه القيم وأيضا کيفية إکسابهم المفاهيم البيئية وقد تم استخدام مادة العلوم کمنهج لتنمية المفاهيم و القيم البيئية من خلاله ، وقد تم استخدام المنهج التجريبي في البحث الحالي وتم إعداد نموذج مقترح و تم تصميم أدوات البحث وهي ( مقياس للقيم البيئية – واختبار للمفاهيم البيئية) وقد تم تجريب أدوات البحث قبليا وبعديا مع مجموعة البحث التي تکونت من ما يقرب من 40 طالباً وطالبةً <br />توصل البحث إلي أهم النتائج الآتية :<br />توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات تلاميذ مجموعة الدراسة في اختبار المفاهيم البيئية وأبعاده الفرعية قبل تطبيق الاختبار وبعده لصالح التطبيق البعدي..<br />توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط في مقياس القيم البيئية وأبعاده الفرعية قبل تطبيق البرنامج وبعده لصالح التطبيق البعدي..
<strong>وتوصي الدراسة بــ :</strong>
الاسترشاد بنموذج الدراسة الحالي عند التخطيط لتطوير مناهج العلوم للمرحلة المتوسطة
أن يكون تعلم القيم مقصوداً ومخطط له من قبل واضعي مناهج علوم المرحلة المتوسطة
الاهتمام بتعدد وتنوع وسائل ومصادر تعلم القيم والمفاهيم البيئية، مع ضرورة تفعيل استخدامها من قبل كل من المعلم والمتعلم.https://jes.journals.ekb.eg/article_262974_e173f4e0980820775f6de6f1d8b7e4f7.pdf