Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental ResearchJournal of Environmental Science1110-082651720220701THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB PERFORMANCE AND MECHANISMS FOR DEVELOPING THE SKILLS OF WORKERS IN LABOR INSTITUTIONS A DESCRIPTIVE STUDY APPLIED TO THE LABOR ORGANIZATION, BANI SWEIF BRANCHالعلاقة بین آلیات تنمیة مهارات العاملین
وتحسین الأداء الوظیفی بالمؤسسات العمالیة
دراسة وصفیة مطبقة على المؤسسة العمالیة فرع بنى سویف14524988710.21608/jes.2022.142854.1249ENRadaw M.MokhtarPost Gard. Student Faculty of Graduate Studies And Environmental Research, Ain Shams UniversityI. AMotafaFaculty of Graduate Studies And Environmental Research, Ain Shams UniversityR. ZakyShadiaThe Higher Institute of Social Work in CairoS. SolimanEsmatFaculty of Commerce, Beni Suef UniversityJournal Article20220604The research aims to reveal the nature of the relationship between job performance and the development of the skills of workers in labor institutions, by identifying mechanisms for developing the skills of workers in the institution, and identifying the policies and procedures of the institution in improving the performance of workers. Determining the obstacles to the job performance of the employees of the institution. This research belonged to the analytical descriptive research style, and followed the approach of social survey by sample for workers in the labor organization, where it was represented in a simple random sample of (83) individuals. Through training and motivation and improving their job performance, it also confirmed the existence of a strong, substantial, and statistically significant direct relationship at the level of significance (α 0.05 ≥) between job performance and mechanisms for developing the skills of workers in labor institutions, and the research recommended the importance of building skills among workers to carry out activities within the institution, and the necessity of work On the possession of some workers with the skills necessary to develop their performance, work on the availability of the necessary resources and capabilities within the environment surrounding the institution, and direct workers in activities that suit their abilities within the institution.ینتمی هذا البحث إلى نمط البحوث الوصفیة التحلیلیة بهدف الکشف عن طبیعة العلاقة بین الأداء الوظیفی وتنمیة مهارات العاملین بالمؤسسات العمالیة، وذلک من خلال تحدید ألیات تنمیة مهارات العاملین بالمؤسسة، والتعرف على سیاسات وإجراءات المؤسسة فی تحسین أداء العاملین. وتحدید معوقات الأداء الوظیفی للعاملین بالمؤسسة. وأنتهج البحث منهج المسح الاجتماعی بالعینة للعاملین بالمؤسسة العمالیة بفرع بنى سویف، وتمثلت عینة البحث فی عینة عشوائیة بسیطة بلغت (83) مفردة، وأعتمد البحث فی أدواته لجمع البیانات على استبیان عن مهارات الأداء الوظیفی للعاملین، وکانت أهم نتائجه: أهمیة تنمیة المهارات العاملین بالمؤسسات العمالیة من خلال التدریب والتحفیز وتحسین أدائهم الوظیفی، کما أکد على وجود علاقة طردیة قویة جوهریة دالة إحصائیاً عند مستوى معنویة (0.05≥ α) بین الأداء الوظیفی وألیات تنمیة مهارات العاملین بالمؤسسات العمالیة، وأوصی البحث بأهمیة بناء المهارات لدى العاملین للقیام بالأنشطة داخل المؤسسة، وضرورة العمل على امتلاک بعض العاملین للمهارات اللازمة لتنمیة أداءهم، والعمل على توافر الموارد والإمکانیات اللازمة داخل البیئة المحیطة بالمؤسسة، وتوجیه العاملین فی الأنشطة التی تناسب قدراتهم داخل المؤسسة.
ینتمی هذا البحث إلى نمط البحوث الوصفیة التحلیلیة بهدف الکشف عن طبیعة العلاقة بین الأداء الوظیفی وتنمیة مهارات العاملین بالمؤسسات العمالیة، وذلک من خلال تحدید ألیات تنمیة مهارات العاملین بالمؤسسة، والتعرف على سیاسات وإجراءات المؤسسة فی تحسین أداء العاملین. وتحدید معوقات الأداء الوظیفی للعاملین بالمؤسسة. وأنتهج البحث منهج المسح الاجتماعی بالعینة للعاملین بالمؤسسة العمالیة بفرع بنى سویف، وتمثلت عینة البحث فی عینة عشوائیة بسیطة بلغت (83) مفردة، وأعتمد البحث فی أدواته لجمع البیانات على استبیان عن مهارات الأداء الوظیفی للعاملین، وکانت أهم نتائجه: أهمیة تنمیة المهارات العاملین بالمؤسسات العمالیة من خلال التدریب والتحفیز وتحسین أدائهم الوظیفی، کما أکد على وجود علاقة طردیة قویة جوهریة دالة إحصائیاً عند مستوى معنویة (0.05≥ α) بین الأداء الوظیفی وألیات تنمیة مهارات العاملین بالمؤسسات العمالیة، وأوصی البحث بأهمیة بناء المهارات لدى العاملین للقیام بالأنشطة داخل المؤسسة، وضرورة العمل على امتلاک بعض العاملین للمهارات اللازمة لتنمیة أداءهم، والعمل على توافر الموارد والإمکانیات اللازمة داخل البیئة المحیطة بالمؤسسة، وتوجیه العاملین فی الأنشطة التی تناسب قدراتهم داخل المؤسسة.https://jes.journals.ekb.eg/article_249887_b36d3d6cc0c23369440266370e57820f.pdfAin Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental ResearchJournal of Environmental Science1110-082651720220701THE EFFECTIVENESS OF A PROGRAM TO CONFRONT PSYCHOLOGICAL AND SOCIAL CHANGES RELATED TO THE OF INTELLECTUAL EXTREMISM IN A OF UNIVERSITIES STUDENTSفاعلية برنامج لمواجهة المتغيرات النفسية والاجتماعية المرتبطة بالتطرف الفكري لدى طلاب الجامعات479526297110.21608/jes.2022.148924.1280ENMohsmed G. S.Abd El HafezNational Center for Social and Criminological ResearchAhmed M.Al AtiqFaculty of Environmental Studies and Research, Ain Shams UniversityMoatafa I.AwadFaculty of Environmental Studies and Research, Ain Shams UniversityAbd El Naby A.KhaterHigher Institute of Social Work, Sharkia UniversityJournal Article20220703The current study aimed to measure the effectiveness of a program in reducing the level of intellectual extremism among university students, training in coping techniques, and developing solutions to reduce intellectual extremism that will help reduce societal violence, whether religious or social. The sample consisted of 21 persons, the experimental group to which the program was applied. The researchers used an experimental method. The data collected on the SPSS statistical program were analyzed to ascertain the veracity and consistency of the tools, using the study tools, “thought extremes and big five factors of personality. The study found that:
there are significant statistical differences in the level of intellectual extremes in the experimental sample of university students as they respond to program on pre, sequential, post measurement.
There is a significant statistical relation between both intellectual extremes and the five major factors of personality in the study sample. The top five personality factors also contribute to predicting the level of intellectual extremes in the experimental sample. Researchers have recommended that mentoring programs should be developed and training in acceptable behavioral patterns should be developed in order to develop their capacity to deal with the mentoring program from which they benefit, in order to maximize their use and in order to develop their capacity to overcome extremist thinking. Governmental and non-governmental institutions that work to combat extremism should use psychologists and social workers to implement their program more consciously and comprehensively, which could help to improve the effectiveness of the results of the mentoring programهدفت الدراسة الحالية إلى<strong> </strong>قياس فاعلية برنامج في خفض مستوى التطرف الفكرى لدى طلاب الجامعة والتدريب على أساليب مواجهته ووضع حلول للحد من التطرف الفكري تساعد في الحد من العنف المجتمعي سواء الديني أو السياسي أو الاجتماعي. تكونت العينة من (21) مفردة، وهى المجموعة التجريبية التى تم تطبيق البرنامج عليها، واستخدم الباحثون المنهج التجريبي، وتم تحليل البيانات التي تم جمعها على البرنامج الإحصائي SPSS للتأكد من صدق وثبات الأدوات، بالاعتماد على الأدوات المستخدمة في الدراسة "مقياس التطرف الفكرى، ومقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية"، وتوصلت الدراسة إلي أنه:
توجد فروق دالة إحصائياً في مستوى التطرف الفكرى لدى عينة الدراسة التجريبية من طلاب الجامعة عند استجابتهم للبرنامج في الأداء القبلي والتتبعي والبعدي. كما أنه توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين كل من التطرف الفكرى والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى عينة الدراسة، وأيضاً تسهم العوامل الخمسة الكبرى للشخصية في التنبؤ بمستوى التطرف الفكرى لدى عينة الدراسة التجريبية.
وقد أوصي الباحثون بضرورة إعداد البرامج الخاصة بتعديل الأفكار الخاطئة والتدريب على أنماط السلوك المقبولة لتنمية قدراتهم على التعامل مع البرامج التي يستفيدون منها لتحقيق أعلى قدر من الاستفادة من هذه البرامج وتنمية قدراتهم على الخروج من دائرة التطرف الفكرى، وضرورة استعانة المؤسسات الحكومية والأهلية التي تعمل على مكافحة التطرف الفكرى بالأخصائيين النفسيين والاجتماعيين لتنفيذ برامجهم بشكل أكثر وعياً وشمولاً مما قد يساعد في تحسين فاعلية نتائج البرامج .https://jes.journals.ekb.eg/article_262971_d1af17c3aba66bdd333d8d1a4030390f.pdf