@article { author = {Elesaly, Marwa M. and Donia, Noha S. and Sadek, Nahla E. and Ghareeb, Mohammed}, title = {EVALUATION AND ANALYSIS OF THE MORPHOLOGICAL CHANGES AND DREDGING ON THE EFFICIENCY OF DAMIETTA NAVIGATIONAL BRANCH , EGYPT FROM 2009-2020}, journal = {Journal of Environmental Science}, volume = {51}, number = {9}, pages = {1-31}, year = {2022}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research}, issn = {1110-0826}, eissn = {2636-3178}, doi = {10.21608/jes.2022.156692.1316}, abstract = {The Damietta branch is considered one of the first-class waterways in Egypt. It is also a vital part of the VICMED project, which connects Lake Victoria to the Mediterranean Sea, achieving the shortest linking paths between the Nile Basin countries and Europe. Damietta branch exposed to many morphological changes since Aswan High Dam construction and human interventions such as river rehabilitation, water station intakes, and frequent dredging operations. All of that are affecting the branch behavior and stability. The current research is evaluating the morphological changes of Damietta branch over the years, and their effect on the waterway in reach bounded by Delta Barrage and Zefta Barrage to identify the locations of erosion and sedimentation, consequently navigational bottlenecks locations. Data were collected in the period 1982, 2009, 2014, and 2020. SMS and Civil 3D were used in the process of evaluating morphological changes. Then a two-dimensional (SRH-2D) model has been applied to determine the navigational bottlenecks that might occur in the lower flow conditions and their frequency in different years. It concluded that the sedimentation rate from 1982 to 2009 was around 0.2 m/year, while the years 2009 to 2014 was about 0.25 m/year and during the period 2014 to 2020 it was 0.5 m/year. These results showed that the stream has become more reactive and less stable with the continuous maintenance of navigation, and the sediments represented in the increase in the size of the islands. Therefore, the study accordingly recommended eluding wide-ranging dredging for its adverse implications.}, keywords = {Waterways,dredging,morphological change,Navigation Bottlenecks,SRH-2D model}, title_ar = {تقييم وتحليل التغيرات المورفولوجيا والتكريك على كفاءه الملاحة النهرية لفرع دمياط}, abstract_ar = {ییعتبر فرع دمیاط من الممرات المائیة الهامة فی مصر حیث انه جزءًا حیویًا من مشروع VICMED الذی یربط بین بحیرة فیکتوریا والبحر الأبیض المتوسط ، محققا أقصر طرق الربط بین دول حوض النیل وأوروبا. وحیث انه نظام دینامیکی تحکمه هیدرولیکیة وهیدرولوجیة النهر من تنوع مقدار الفیضان السنوی والترسیبات ومشاریع أعالی النیل. تعرض فرع دمیاط للعدید من التغیرات المرفولوجیة منذ انشاء السد العالی ممثلة فیه تهذیب المجرى وعملیات التکریک المتکررة للملاحة واعمال مأخذ محطات المیاه على مدار السنوات. خلال البحث سیتم دراسة ما تعرض له الفرع من التغیرات المورفولوجیة والتدخلات البشریة على سلوک المجرى الواقع من خلف قناطر الدلتا حتى امام قناطر زفتی وعلى کفاءته کمجرى ملاحی من خلال تحدید مواقع الاختناقات الملاحیة. تم تجمیع البیانات فی الفترة (1982، 2009، 2014، 2020). تم استخدام SMS وCivil3D فی عملیة تقییم التغیرات المورفولوجیة التی تؤثر على سلوک المجرى. تم تطبیق نموذج ثنائی الأبعاد (SRH-2D) بعد معایرته لتحدید مواقع الاختناقات الملاحیة التی قد تحدث مع التدفق المنخفض المتعاقب فی سنوات مختلفة. وخلصت الدراسة إلى أن معدل الترسیب من عام 1982 إلى عام 2009 کان حوالی 0.2 م / سنة، بینما بلغ معدل الترسیب فی الأعوام من 2009 إلى 2014 حوالی 0.25 م / سنة، وخلال الفترة من 2014 إلى 2020 بلغ حوالی 0.5 م / سنة. أظهرت هذه النتائج أن التیار أصبح أکثر تفاعلًا وأقل استقرارًا مع التکریک المستمر، وقد تلاحظ ان حجم الجزر زادت مع تغیر انماط النحر والترسیب. مما یؤدى الى أعاقة المسار الملاحی وزیادة مواقع الاختناقات الملاحیة. لذلک أوصت الدراسة التخفیف من عملیات التکریک، مع دراسة بدائل أخرى.}, keywords_ar = {الممرات المائیة,التکریک,التغییر المورفولوجی,الاختناقات االملاحیه,نموذج SRH-2D}, url = {https://jes.journals.ekb.eg/article_263612.html}, eprint = {https://jes.journals.ekb.eg/article_263612_bb1c5ea2a0bc36031afb7d7d36420677.pdf} }