@article { author = {Ghada, M. Rashad and Reham, R. Abdel Aal and Hanan, E. Zedan}, title = {A TRAINING PROGRAM BASED ON THE STRATEGY OF SCIENTIFIC STATIONS FOR DEVELOPING KNOWLEDGE AND SKILLS FOR SOLVING ENVIRONMENTAL PROBLEMS OF EMPLOYEES OF THE CENTRAL AGENCY FOR ORGANIZATION AND ADMINISTRATOR}, journal = {Journal of Environmental Science}, volume = {50}, number = {6}, pages = {245-299}, year = {2021}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research}, issn = {1110-0826}, eissn = {2636-3178}, doi = {10.21608/jes.2021.183966}, abstract = {The current research's purpose is develop knowledge and skills for solving environmental problems by designing a program based on the strategy of scientific stations and measuring its effectiveness. A list of some knowledge and skills for solving environmental problems has been prepared that are suitable for their development among the employees of the Central Agency for Organization and Administrator. Ten training sessions, and an environmental knowledge test consisting of (32) items has been designed, in addition to a scale of environmental problem-solving skills consisting of three axes. The first axis is the axis of defining the environmental problems and consists of (17) items. The second axis is the axis of organizing information and data which consists of (17) items and the third axis is a proposal axis for solutions to problems that consists of (17) items. A Pre/application of the measurement tools was administered, then the training program was applied to an experimental group consisting of (32) male/female employees from the Central Agency for Organization and Administrator, and then a post-measurement tools were applied. The results indicate a statistically significant difference exists between the average scores of the experimental group regarding the pre/post application on the Test of Environmental Knowledge, in favor of the post application at (0.01) significance level. There is also a statistically significant difference between the average scores of the experimental group regarding the pre/post application of the scale of environmental problem-solving skills at (0.01) significance level. The research recommends that the training program should be included in the training plan presented to employees of the state’s administrative apparatus.}, keywords = {}, title_ar = {برنامج تدريبي قائم على استراتيجية المحطات العلمية لتنمية المعارف ومهارات حل المشکلات البيئية لدى العاملين بالجهاز المرکزي للتنظيم والإدارة}, abstract_ar = {هدف البحث إلى تنمية المعارف ومهارات حل المشکلات البيئية من خلال إعداد برنامج قائم على استراتيجية المحطات العلمية، وقياس فعاليته. وقد تم إعداد قائمة ببعض المعارف ومهارات حل المشکلات البيئية التي يتناسب تنميتها لدى العاملين بالجهاز المرکزي للتنظيم والإدارة، وصٌمم في ضوئها البرنامج التدريبي والذى تکون من عشر جلسات تدريبية. وتم تصميم اختبار المعارف البيئية مکون من (32) مفردة، ومقياس مهارات حل المشکلات البيئية مکون من ثلاث محاور: محور تحديد المشکلات البيئية مکون من (17) مفردة، ومحور تنظيم المعلومات والبيانات المتعلقة بالمشکلات البيئية مکون من (17) مفردة، ومحور اقتراح حلول للمشکلات البيئية مکون من (17) مفردة. تم تطبيق أدوات القياس قبليًا، ثم تطبيق البرنامج التدريبي على مجموعة تجريبية مکونة من (32) موظف وموظفة من العاملين بالجهاز المرکزي للتنظيم والإدارة، ثم تطبيق ادوات القياس بعديًا. وقد اسفرت النتائج عن وجود فرق دال احصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار المعارف البيئية لصالح التطبيق البعدي عند مستوى (0.01)، ووجود فرق دال احصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس مهارات حل المشکلات البيئية عند مستوي (0.01). وقد أوصى البحث بضرورة ضم البرنامج التدريبي إلى الخطة التدريبية المقدمة للعاملين بالجهاز الإداري للدولة. هدف البحث إلى تنمية المعارف ومهارات حل المشکلات البيئية من خلال إعداد برنامج قائم على استراتيجية المحطات العلمية، وقياس فعاليته. وقد تم إعداد قائمة ببعض المعارف ومهارات حل المشکلات البيئية التي يتناسب تنميتها لدى العاملين بالجهاز المرکزي للتنظيم والإدارة، وصٌمم في ضوئها البرنامج التدريبي والذى تکون من عشر جلسات تدريبية. وتم تصميم اختبار المعارف البيئية مکون من (32) مفردة، ومقياس مهارات حل المشکلات البيئية مکون من ثلاث محاور: محور تحديد المشکلات البيئية مکون من (17) مفردة، ومحور تنظيم المعلومات والبيانات المتعلقة بالمشکلات البيئية مکون من (17) مفردة، ومحور اقتراح حلول للمشکلات البيئية مکون من (17) مفردة. تم تطبيق أدوات القياس قبليًا، ثم تطبيق البرنامج التدريبي على مجموعة تجريبية مکونة من (32) موظف وموظفة من العاملين بالجهاز المرکزي للتنظيم والإدارة، ثم تطبيق ادوات القياس بعديًا. وقد اسفرت النتائج عن وجود فرق دال احصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار المعارف البيئية لصالح التطبيق البعدي عند مستوى (0.01)، ووجود فرق دال احصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس مهارات حل المشکلات البيئية عند مستوي (0.01). وقد أوصى البحث بضرورة ضم البرنامج التدريبي إلى الخطة التدريبية المقدمة للعاملين بالجهاز الإداري للدولة.}, keywords_ar = {}, url = {https://jes.journals.ekb.eg/article_183966.html}, eprint = {https://jes.journals.ekb.eg/article_183966_3f1fa06dd77946abed260e878a2f8060.pdf} } @article { author = {Heba, A. Abdulla and Asma, Al-Jabri and Hala, I. Awad and Hanan, A. Zidan}, title = {AWARENESS PROGRAM FOR MOTHERS OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS ABOUPT HEALTH DISKS OF ENVIRONMENTAL POLLUTANTS}, journal = {Journal of Environmental Science}, volume = {50}, number = {6}, pages = {301-331}, year = {2021}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research}, issn = {1110-0826}, eissn = {2636-3178}, doi = {10.21608/jes.2021.183968}, abstract = {The study aims at educating mothers with special needs about the dangers of health environmental pollutants. The study aimed to increase awareness of the risks of environmental health pollutants among mothers with special needs. The study targeted mothers of children with needs for groups whose capacities are affected by environmental pollutants, namely autism, hyperactivity and mental retardation. And the study reviewed the impact of seven environmental pollutants that affect health, air pollution, Lead, plastics, noise, industrial colors, preservatives, electromagnetic waves, chemicals. One of the results of the study was the success of the programme in raising awareness of environmental health pollutants among mothers. One of the findings of the study was the increase in children's cognitive capacities as a result of increased awareness of their mothers' health.   One of the recommendations of the study was to make mothers with special needs aware of environmental health risks; Attention should be paid to health awareness programmes in rehabilitation centres for persons with special needs; Environmental health awareness should be considered an important element in the guidance programmes for mothers; Numbers of health education programmes for mothers on how to provide a healthy environment for their children.}, keywords = {}, title_ar = {برنامج لتوعية أمهات ذوى الاحتياجات الخاصة بمخاطر الملوثات البيئية الصحية}, abstract_ar = {هدف البحث إلى زيادة الوعي بمخاطر الملوثات الصحية البيئية لدى أمهات ذوى الاحتياجات الخاصة، و تکونت مجموعة البحث من (30) من أمهات الأطفال ذوى الاحتياجات الخاصة (توحد، فرط حرکة، تأخر عقلي) من عمر(25 إلى35) من المستويات التعليمية العالية. واستخدمت مقياس الوعى بالمخاطر الصحية البيئية من إعداد الباحثون، وبرنامج مخاطر الملوثات البيئية الصحية. أظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج وزيادة وعى الأمهات بمقدار (37.003) عند مستوى دلالة (0.05) فى أبعاد تلوث الهواء، الرصاص، البلاستيک، الضوضاء، الألوان الصناعية والمواد الحافظة، الموجات الکهرومغناطيسية، المواد الکيميائية. ويوصى البحث بالتالى: الإهتمام بتوعية أمهات ذوى الإحتياجات الخاصة بالمخاطر البيئية الصحية. الإهتمام ببرامج التوعية الصحية فى مراکز التأهيل لذوى الإحتياجات الخاصة. إعتبار الوعى الصحى البيئى عنصرا مهما" فى البرامج الإرشادية الموجهه إلى الأمهات. أعداد برامج توعية صحية للأمهات لکيفية العمل على توافير بيئة صحية لأطفالهم. إعداد برامج توعية صحية بالمخاطر البيئية الصحية للعامليين فى مجال التربية الخاصة.}, keywords_ar = {}, url = {https://jes.journals.ekb.eg/article_183968.html}, eprint = {https://jes.journals.ekb.eg/article_183968_ceeb470ba6da22803d2f5fc8984b09ba.pdf} } @article { author = {Noha, S. Abdel Aziz and Heba, Shahin and Ghonaim, M. Ghonaim}, title = {THE ROLE OF AGRICULTURAL PROGRAMS PRESENTED BY THE LOCAL RADIO IN DEVELOPING ENVIRONMENTAL AWARENESS FOR FARMERS IN MATROUH GOVERNORATE}, journal = {Journal of Environmental Science}, volume = {50}, number = {6}, pages = {333-363}, year = {2021}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research}, issn = {1110-0826}, eissn = {2636-3178}, doi = {10.21608/jes.2021.184249}, abstract = {This study drives at identifying the role of the radio programs broadcast on Matrouh Radio in developing environmental awareness among farmers in the study area; identifying as well,  the degree to which the respondents can benefit from these programs, and defining the studied obstacles may encounter the radio programs in carrying out their role. This study significance is crystallized in the fact that the results it yields will benefit in developing agricultural and environmental programs and achieving more efficiency and effectiveness for this program through those in charge of the media authority and the production of scientific material consistent with the actual needs of farmers in the study area. This study belongs to the descriptive studies, as the researchers use the analytical and field survey method by analyzing the content of three radio programs during a three-month radio session (November and December 2019, and January 2020) using a content analysis form, in addition to surveying a sample of (400) items of farmers from Matrouh who listen to the radio. The study applies a questionnaire form to identify the impact of radio programs on those people’s environmental awareness. The study is summed up by several results, the most important of which are: There is a relationship between the respondents 'dependence on local radio and their level of environmental awareness. There is also a relationship between the volume of respondents' exposure to agricultural topics in local radio and the achievement of their cognitive and emotional effects, while no environmental behavioral effects have been achieved. There are differences between the respondents according to their demographic variables (Education level – the socio-economic level) in their level of environmental awareness. The study recommends the necessity of increasing the number and time span of environmental programs; so that, the contacting person can present his environmental problem in all its aspects and focus on its resolve.    }, keywords = {}, title_ar = {دور البرامج الزراعية المقدمه بالإذاعة المحلية فى تنمية الوعي البيئى للمزارعين بمحافظة مطروح}, abstract_ar = {استهدف البحث التعرف علي دور البرامج الإذاعية المبثة بإذاعة مطروح في تنميه الوعي البيئي لدي المزارعين بمنطقه الدراسة، والتعرف على درجة استفادة المبحوثين من هذه  البرامج، وتحديد معوقات البرامج الإذاعية المدروسة فى القيام بدورها . وتتمحور أهمية البحث في إن ما تسفر عنه من نتائج سوف يفيد فى تطوير البرامج الزراعية والبيئية وتحقيق المزيد من الکفاءة والفعالية لهذا البرنامج من خلال القائمين على الجهاز الإعلامي وإنتاج مادة علمية تتفق مع الاحتياجات الفعلية للمزارعين بمنطقة الدراسة . وينتمي هذ البحث إلي البحوث الوصفية حيث استخدم الباحثون منهج المسح التحليلي والميداني وذلک بتحليل مضمون ثلاث برامج إذاعية خلال دورة إذاعية مدتها ثلاث شهور(شهر نوفمبر وديسمبر2019، ويناير2020) باستخدام استمارة تحليل المضمون، بالإضافة إلي مسح عينة قوامها (400) مفردة من مزارعين مطروح الذين يستمعون للإذاعة من خلال تطبيق استمارة استبيان معدة للتعرف علي مدي تأثير البرامج الإذاعية علي الوعي البيئي لديهم. وقد توصل البحث إلي عدة نتائج أهمها : - وجود علاقة بین اعتماد المبحوثين على الإذاعة المحلية ومستوى الوعي البيئي لديهم، وأثبتت الدراسة أيضاً وجود علاقة بین حجم تعرض المبحوثين للموضوعات الزراعية بالإذاعة المحلية وتحقيق التأثيرات المعرفية والوجدانية لديهم، بينما لم تحقق أي تأثيرات سلوکية بيئية، وکذلک توجد فروق بين المبحوثين طبقاً للمتغيرات الديموغرافية (مستوى التعليم- المستوي الاقتصادي والاجتماعي) في مستوى الوعي البيئي لديهم . -وتوصي الدراسة بضرورة زيادة عدد البرامج البيئية ومساحتها الزمنية وتقوية إرسالها حتي يستطيع القائم بالاتصال عرض المشکلة البيئية من کافة جوانبها والترکيز علي حلها .  }, keywords_ar = {}, url = {https://jes.journals.ekb.eg/article_184249.html}, eprint = {https://jes.journals.ekb.eg/article_184249_98ba83afa5318c5eb0dca335267e399c.pdf} }