@article { author = {Gomaa, I. Ali and Mahmoud, M. Abd el Hadi and Mohamed, B. Abd El-menam and Hassam, El-din E. Taha}, title = {EVALUATION OF THE AUDIENCE RESEARCH DEPARTMENT AT GREATER CAIRO RADIO WITH ITS ENVIRONMENTAL PROGRAMS}, journal = {Journal of Environmental Science}, volume = {50}, number = {3}, pages = {465-497}, year = {2021}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research}, issn = {1110-0826}, eissn = {2636-3178}, doi = {10.21608/jes.2021.181972}, abstract = {The study aims to identify “the role and importance of the Listeners Research Department at the National Media Authority in evaluating the performance of environmental programs provided by Greater Cairo Radio of the Egyptian Radio,” as well as studying the extent of benefit from evaluating the performance of environmental programs presented in improving the performance of the providers and preparers of these programs with the aim of contributing to the achievement of  The environmental dimension as one of the most important dimensions of sustainable development;  In addition to verifying the suitability of the administrative tools used in the process of measuring and evaluating the performance of environmental programs according to modern standards, in order to achieve the required of them, and the study was conducted on (50) individuals representing officials and workers in the environmental programs of Greater Cairo Radio, and the Audience Research Department, and the researchers used the inductive approach.  And deductive and descriptive method for completing the study. A questionnaire was designed to measure the opinions of the study sample on the importance of evaluating the Audience Research Department at Greater Cairo Radio regarding its environmental programs. The researchers reached the following results: -       There is a statistically significant relationship between environmental programs and raising environmental awareness among the listeners.  Where the general average of the total dimension was (3.52), with a standard deviation (0.813) and a relative weight (70.4%). -        There is a statistically significant relationship between evaluation of environmental program performance and audience research.   }, keywords = {Key words: environment,environmental broadcasting programs,listeners research department}, title_ar = {تقييم إدارة بحوث المستمعين في إذاعة القاهرة الکبرى فيما تقدمه من برامج بيئية}, abstract_ar = {هدف البحث إلى التعرف على" دور وأهمية إدارة بحوث المستمعين بالهيئة الوطنية للإعلام في تقييم أداء البرامج البيئية التي تقدمها إذاعة القاهرة الکبرى التابعة للإذاعة المصرية"، کذلک  دراسة مدى الاستفادة من تقييم أداء البرامج البيئية المقدمة في تحسين أداء مقدمي ومعدي تلک البرامج بهدف المساهمة في تحقيق البُعد البيئي کأحد أهم أبعاد التنمية المستدامة؛ فضلا عن التحقق من مدى ملائمة الأدوات الإدارية المستخدمة في عملية قياس وتقييم أداء البرامج البيئية وفقا للمقاييس الحديثة، بهدف تحقيق المطلوب منها، وأجريت الدراسة على عدد (50) مفردة يمثلون المسئولين والعاملين بالبرامج البيئية بإذاعة القاهرة الکبرى، وإدارة بحوث المستمعين، واستخدم الباحثون المنهج الاستقرائي والاستنباطي، والمنهج الوصفي التحليلي لإتمام الدراسة، وتم تصميم استمارة استبيان لقياس أراء عينة الدراسة  البالغة (50) مفردة عن أهمية تقييم إدارة بحوث المستمعين في إذاعة القاهرة الکبرى فيما تقدمه من برامج بيئية، واعتمدت الدراسة في التحليل الإحصائي على المقاييس الإحصائية المناسبة؛ حيث استخدمت المتوسط الحسابي والانحراف المعياري والوزن النسبي وقيمة (ت) لمتغيرات الاستبيان، وکذلک معامل الارتباط البسيط بين المتغير التابع والمتغيرات المستقلة للتحقق من صحة فروض الدراسة. وقد توصل الباحثون للنتائج التالية: هناک علاقة ذات دلالة إحصائيا بين تقييم أداء البرامج البيئية وإدارة بحوث المستمعين بمعامل ارتباط بلغ 0.786 عند مستوى معنوية (0.001). هناک علاقة ذات دلالة إحصائيا بين تقييم الأداء وتحسين وتطوير البرامج البيئية بمعامل ارتباط بلغ 0.541 عند مستوى معنوية (0.001). الکلمات المفتاحية: البيئة، البرامج البيئية الإذاعية، إدارة بحوث المستمعين، الإعلام البيئي. کما خلصت الدراسة لبعض التوصيات أهمها: ضرورة الاهتمام بتقييم أداء البرامج البيئية من خلال مشارکة  العاملين بالبرامج البيئية في وضع الأداة المناسبة للتقييم، وعدم الاقتصار  فقط على إدارة بحوث المستمعين. إنشاء إدارة مخصصة للتقييم من بعض العاملين المؤهلين والخبراء في مجال التخطيط الاستراتيجي لضمان تحقيق أهداف عملية التقييم.}, keywords_ar = {}, url = {https://jes.journals.ekb.eg/article_181972.html}, eprint = {https://jes.journals.ekb.eg/article_181972_2c2b34eba1edbe3bf8f870ce5216671e.pdf} } @article { author = {Mohammed, Y. Mostafa and Mahmoud, M. Sobh and Mohammed, M. El-Gendy}, title = {THE ROLE OF TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP IN ACHIEVING ORGANIZATIONAL COMMITMENT AND ENVIRONMENTAL CITIZENSHIP (FIELD STUDY OF PRIVATE SCHOOLS IN NEW CAIRO)}, journal = {Journal of Environmental Science}, volume = {50}, number = {3}, pages = {499-530}, year = {2021}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research}, issn = {1110-0826}, eissn = {2636-3178}, doi = {10.21608/jes.2021.181974}, abstract = {The study aimed to identify the transformational leadership role of private school principals in New Cairo in achieving organizational commitment and environmental citizenship among teachers, The study relied on the descriptive approach, A questionnaire was developed for data collection purposes, The researcher distributed 400 questionnaires, (346) were retrieved, with a rate of (86.5%). The results of the study showed that the perceived value of teachers for the independent variable (transformational leadership) was relatively moderate, Where the best was the dimension (inspirational stimulus) and the lowest was the dimension (idealistic or charismatic effect), As for the reality of organizational commitment, the results showed that the level of achieving them was moderate, Where the best of them was the dimension (emotional commitment) and the lowest was the dimension of (continuous commitment), There is also a positive and medium significant association between transformational leadership and organizational commitment, And that what you assessed (36.8%) of the changes in the first dependent variable (organizational commitment) resulted from changes in the independent variable (transformational leadership), With regard to the realities of environmental citizenship, the results showed that the level of their achievement was moderate, with the best being the dimension of (environmental responsibility) and the lowest being the dimension of (environmental justice), The study also showed the existence of a moderate positive correlation relationship with statistical significance at the level of (0.005) between transformational leadership and enhancing environmental citizenship for teachers, And that (26.9%) of the changes in the second dependent variable (environmental citizenship) are the result of changes in the independent variable (transformational leadership). The study recommended that the characteristics of transformational leadership be included in the criteria for selecting educational leaders, And the provision of technical and administrative staff in each school in order to reduce the burden of school work on teachers, Continuing education and knowledge increase regarding the importance of preserving the environment.  }, keywords = {Key words: Transformational Leadership,organizational commitment,environmental citizenship,education}, title_ar = {دور القيادة التحويلية في تحقيق الإلتزام التنظيمي والمواطنة البيئية دراسة ميدانية بالمدارس الخاصة بمنطقة القاهرة الجديدة}, abstract_ar = {هدف البحث إلى التعرف على دور القيادة التحويلية لدى مديري المدارس الخاصة بالقاهرة الجديدة في تحقيق الالتزام التنظيمي والمواطنة البيئية لدى المعلمين، وإعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وقد تم تطوير استبانة لغايات جمع البيانات، وقد قام الباحثون بتوزيع 400 إستبانة تم إسترجاع (346) بنسبة إسترجاع (86.5%)، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن القيمة المدرکة من المعلمين للمتغير المستقل (القيادة التحويلية ) جاءت متوسطة نسبياً، حيث کان أفضلها بُعد (الحافز الإلهامي) وأدناها بُعد (التأثير المثالي أو الکاريزمي)، أما فيما يتعلق بواقع الالتزام التنظيمي فقد أظهرت النتائج أن مستوى تحقيقها کان متوسطاً، حيث کان أفضلها بُعد (الالتزام العاطفى) وأدناها بُعد (الالتزام الإستمرارى)، کما يوجد إرتباط معنوى موجب ومتوسط بين القيادة التحويلية والالتزام التنظيمي، وأن ما قيتمه (36.8%) من التغييرات في المتغير التابع الأول (الالتزام التنظيمي) ناتجة عن التغييرات في المتغير المستقل (القيادة التحويلية)، وفيما يتعلق بواقع المواطنة البيئية فقد أظهرت النتائج أن مستوى تحقيقها کان متوسطاً، حيث کان أفضلها بُعد (المسئولية البيئية) وأدناها بُعد (العدالة البيئية )، کما أظهرت الدراسة وجود علاقة إرتباطية إيجابية متوسطة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.005) بين القيادة التحويلية وتعزيز المواطنة البيئية للمعلمين، وأن ما قيمته (26.9%) من التغييرات في المتغير التابع الثانى (المواطنة البيئية) ناتجة عن التغييرات في المتغير المستقل (القيادة التحويلية)، وقد أوصى البحث بتضمين خصائص القيادة التحويلية ضمن معايير عملية إختيار القيادات التربوية، وتوفير کادر فني وإداري في کل مدرسة من أجل تخفيف أعباء العمل المدرسي على المعلمين، والتعليم المستمر وزيادة المعرفة فيما يتعلق بأهمية الحفاظ على البيئة.  }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: القيادة التحويلية,الالتزام التنظيمي,المواطنة البيئية,التعليم}, url = {https://jes.journals.ekb.eg/article_181974.html}, eprint = {https://jes.journals.ekb.eg/article_181974_069da71ab63441e1830c86fcc0225411.pdf} }