@article { author = {. El-Bably, Mohammad and El-Samanoudy, Mohammad and AL-Nady, Abdel Rady}, title = {THE EFFECT OF LIQUID HYDROGEN AIRCRAFT IN THE GREENHOUSE PHENOMENON}, journal = {Journal of Environmental Science}, volume = {49}, number = {6}, pages = {11-30}, year = {2020}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Graduate Studies and Environmental Research}, issn = {1110-0826}, eissn = {2636-3178}, doi = {10.21608/jes.2020.163869}, abstract = {A simple model of the world air market is used to test the function that liquid hydrogen (LH2) aviation might turn in reducing carbon dioxide (CO2) emissions from this sector of the economy. Assuming that LH2 aircraft can penetrate up to 70% of the market and will do so along a logistic diffusion curve with Δt = 40 yrs. Using two scenarios - high and low demand - we find that although LH2 aircraft and the LH2 supply system can be configured to release zero CO2, the remaining conventional aircraft in the market place continue to play a large role in the total sector CO2 emissions. The model is very sensitive to the balance between the LH2 substitution effect, market growth, and efficiency growth. Liquid hydrogen aircraft can help reduce CO2 emissions, but reducing CO2 emissions below recent levels will also require controls on growth in the entire air market. Recognizing that the cost benefit analysis is an appropriate methodology to guide investments effectively to develop and produce sustainable types of alternative fuels for aircraft.}, keywords = {Liquid Hydrogen,conventional jet,air transportation market,LH production}, title_ar = {تأثير طائرة الهيدروجين السائل على الإحتباس الحرارى}, abstract_ar = {يتم استخدام نموذج بسيط لسوق الطيران العالمى لإختبار الوظيفة التي قد يؤديها إستخدام طيران محمل بوقود الهيدروجين السائل في الحد من إنبعاثات غاز ثاني أکسيد الکربون من هذا القطاع (الطيران) فى الاقتصاد. بافتراض أن طائرة المحملة بوقود الهيدوروجين السائل يمکنها اختراق ما يصل إلى 70٪ من السوق وأنها ستقوم بذلک على طول منحنى الانتشار اللوجستي فى خلال 40 عامًا. وبإستخدام سيناريوهين: أحدهما الطلب المرتفع والآخر الطلب المنخفض فإننا نجد أنه على الرغم من أنه يمکن تجهيز طائرات محملة ومزودة بنظام تزويد وقود الهيدروجين السائل وذلک لإطلاق صفر ثانى أکسيد الکربون ، حيث إن الطائرات التقليدية المتبقية في السوق تستمر في لعب دور کبير في إجمالي انبعاثات ثاني أکسيد الکربون من هذا القطاع. وهذا يعتبر نموذج حساس للغاية للتوازن بين تأثير استبدال الهيدروجين السائل مع نمو السوق ونمو الکفاءة فى نفس الوقت. يمکن أن تساعد طائرات الهيدروجين السائلة في تقليل انبعاثات ثاني أکسيد الکربون ، ولکن تقليل انبعاثات ثاني أکسيد الکربون دون المستويات الأخيرة سيتطلب أيضاً ضوابط على النمو في سوق الطيران بأکمله مع الإقرار بأن تحليل التکاليف والفوائد هو منهجية ملائمة لتوجيه الإستثمارات بشکل فعال لتطوير وإنتاج الأنواع المستدامة من الوقود البديل للطائرات.}, keywords_ar = {الهيدروجين السائل,إنتاج الهيدروجين السائل,المحرکات النفاثة التقليدية,سوق النقل الجوى,الإحتباس الحرارى}, url = {https://jes.journals.ekb.eg/article_163869.html}, eprint = {} }