Civil Aviation is one of the most growing up industries around the world, which consumes large amounts of fossil fuel in its various operations such as takeoff, landing, power generation and each other ground services. This makes determination of emissions inventory from its sources for airports transaction very important to determine the effects of gaseous emissions and airport footprint. One of those airports is Cairo International Airport which is the major airport in Egypt and is going on to expand its operations and strategic plans aiming to become a large hub airport in the Middle East. This paper is calculating the emissions from the Airport sources (Aircraft movement, ground services, landside traffic and secondary power generators) by using the mathematical calculation for their emission factor. It was found that the most affected area is the area near runway end 05C which is near to Nasr city district and there are high traffic movements in comparison to the total passenger movement which is around77624 movement/year, and this number represents 52.8% of the total LTO Cycles in the airport. This makes it the most polluted area; thus, there is a need to redistribute the movements between the runways 05C, 05L and 05R.The traffic movements (245,000 vehicle/day) is very high in comparison to the total passenger movements which is 16 Million passenger/Year (about 43,836 passenger/day), this makes the underground an effective environmental control measure
تعتبر صناعة الطیران المدنی واحدة من اکثر الصناعات نموا فی العالم والتی تستهلک کمیات کبیرة جدا من الوقود الاحفوری فی مختلف عملیاتها مثل اقلاع وهبوط الطائرات وتولید الطاقة وکذا الخدمات الارضیة للطائرات ونقل الرکاب مما یجعل حصر الانبعاثات من مصادرها المختلفة فی المطارات هام للغایة لتحدید تأثیر الملوثات الغازیة المنبعثه وکذلک تحدید البصمة البیئیة للمطارات من احد هذه المطارت مطار القارة الدولی وهو المطار المحوری والرئیسی لجمهوریة مصر العربیة والذی یقوم بتوسعات مختلفة ساعیا کی یصبح مطارا محوریا فی منطقة الشرق الاوسط ونحن بصدد دراسة الانبعاثات الغازیة الصادرة من حرکة الطائرات ومعدات الخدمات الارضیة وکذا مولدات الطاقة الاحتیاطیة والانبعاثات الغازیة الصادرة عن حرکة المرکبات المارة فی الطرق الرئیسیة من والی المطار. وبحسابها ریاضیا تلاحظ ان المنطقة الاکثر تعرضا لتلوث الهواء هی المنطقة القریبة من طرف ممر الاقلاع والهبوط المرمز ب 05C والذی یعتبر شدید القرب من منطقة مدینة نصر وامتدادها حیث شهدد 7762 دورة اقلاع وهبوط خلال عام وهی ما یمثل 52.8% من اجمالی الحرکة فی مطار القاهرة مما یستدعی ان یتم توزیع هذه الحرکة علی باقی اطراف الممرات 05L,05R لخفض التأثیرات البیئیة کما تلاحظ ان حرکة 245000 سیارة ومرکبة فی الطرقات یومیا وهو عدد کبیرا مقارنة بعدد الرکاب الیومی للمطار (43836 فی الیوم من اصل 16 ملیون راکب فی العام) مما یجعل انه فی حالة استخدام مترو الانفاق سیساعد کثیرا فی تحسین نوعیة الهواء بمطار القاهرة ویکون بذلک معالجة بیئیة جیدة