The study aimed to verify environmental deprivation on the knowledge page of the Stanford Scale, the structure of the fifth image of autistic children, and researchers used Spearman's theory of intelligence and theory (CHC) (Cattell-Horn-Carroll), The sample of the study consisted of (50) items from "Children (Institute of Hearing and Vision in Imbaba - Haram Hospital). Divided (25), by the children of the Institute of Hearing and Vision in Imbaba (25) Mufarah" Children of Al-Haram Hospital. The relational approach to tools, the environmental deprivation scale, the researchers ’preparation, the Stanford Binet Scale of Intelligence, Fifth Image, the CARS scale, and the study reached a number of results, the most important of which are; 1- There is a statistically significant relationship at the level of significance (0.01) between the sub-tests of the non-verbal field (liquid inference, knowledge, spatial visual processing, working memory). 2- There are no statistically significant differences in the mean scores of children with autism and meals and females on the scale of environmental deprivation (dimensions and overall score). 3- There is no significant effect of the difference on the type of child with autism on the level of working memory that is not verbal. The study also recommends thefollowing; 1- Attention to modern methods, especially those not affected by culture. 2- The necessity of providing data and statistics about people with autism, in order for researchers and those interested to study these cases. 3- The necessity of training parents on ways to deal with their autistic children, given the impact of parents on autistic children.
هدف البحث إلي التحقق من الحرمان البيئي على الصفحة المعرفية لمقياس ستانفورد بنييه الصورة الخامسة لأطفال التوحديين واستعان الباحثون بنظرية سبيرمان في الذکاء والنظرية CHC ( Cattell-Horn-Carroll)، تکونت عينة الدراسة، (50) مفردة من "أطفال( معهد السمع والکلام بإمبابة - مستشفى الهرم)، مقسمة(25) مفردة أطفال معهد السمع والکلام بإمبابة (25)مفردة "أطفال مستشفى الهرم، نوع الدراسة دراسة وصفية إستخدم الباحثون المنهج الوصفي والمنهج الارتباطي الأدوات مقياس الحرمان البيئي إعداد الباحثون، مقياس ستانفورد بينيه للذکاء الصورة الخامسة، مقياس الکارز(C.A.R. S)، توصلت الدراسة إلي عدد من النتائج أهمها: 1- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين الإختبارات الفرعية للمجال غير اللفظى المتمثلة فى(الاستدلال السائل، المعرفة، المعالجة البصرية المکانية، الذاکرة العاملة). 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال التوحديين الذکور والإناث على مقياس الحرمان البيئي (الأبعاد والدرجة الکلية). 3- لا يوجد تأثير معنوي لإختلاف نوع الطفل المصاب بالتوحد على مستوى الذاکرة العاملة الغير لفظى لديه. أوصي البحث: 1- ضرورة توفير بيانات وإحصاءات حول ذوي اضطراب التوحد، ليتسنى للباحثين والمهتمين دراسة هذه الحالات. 2- ضرورة تدريب الأهالي على طرق التعامل مع أطفالهم التوحديين، لما للأهالي من أثر على أطفال التوحد.