The purpose of this research is to measure the effectiveness of a proposed program in preventive education for developing environmental awareness of the risks of laboratory waste for students of practical faculties. For achieving this goal, literatures and previous researches have been examined, and experts have been questioned in the attached field. An environmental awareness scale for the risks and waste of laboratories has been prepared for students of practical faculties. Also, a scale of behavior of students’ performance in their faculties’ laboratories has been presented to the arbitrators. A program which main target is to develop the awareness of students of practical faculties towards the concept of preventive education and developing environmental and preventive awareness to protect students from the risks and waste of laboratories and to make sure that their safety and protection is an important axis of the educational process. The researcher has selected the research group from junior students of practical colleges (human medicine, oral medicine, biotechnology) at Egypt University for Science and Technology. Pre and post measurements are applied to the experimental group, results are monitored, data has been analyzed and the results have been discussed. Results show that there are statistically significant differences between average scores of the experimental group students on scale of environmental awareness of the risks and wastes of laboratories of practical faculties and the scale of behavior of students’ performance in their faculties’ laboratories, pre/post application of the program, in favor of the post-application. The research recommends the necessity for increasing attention and strengthening preventive education programs to develop environmental awareness of the risks and waste of laboratories and train practical colleges’ students in order to take the necessary precautions for their protection.
استهدف البحث قياس فاعلية برنامج مقترح فى التربية الوقائية لتنمية الوعى البيئى بمخاطر ومخلفات المعامل لدى طلاب بعض الکليات العملية ( الطب البشرى, طب الفم والأسنان, التکنولوجيا الحيوية ) بجامعة مصر للعلوم والتکنولوجيا , ولتحقيق هذا الهدف تم الاطلاع على الأدبيات والبحوث السابقة, وسؤال الخبراء فى المجال , وتم إعداد مقياس للوعى البيئى بمخاطر ومخلفات المعامل لدى الطلاب، ومقياس سلوک لأداء الطلاب داخل معامل الکليات العملية, وتم عرضها على السادة المحکمين, وتم بناء البرنامج الذى هدف إلى إدراک طلاب الکليات العملية لمفهوم التربية الوقائية وتنمية الوعى البيئى والوقائى لحماية الطلاب من مخاطر ومخلفات المعامل وجعل سلامتهم وحمايتهم محورا هاما للعملية التربوية والتعليمية. وقام الباحثون بعد ذلک بإختيار مجموعة البحث وکانت 35 طالب من طلاب الفرقة الثالثة بالکليات العملية ( 13 طالب کلية الطب البشرى, 12طالب من کلية طب الفم والأسنان, 10 طلاب من کلية التکنولوجيا الحيوية ) بجامعة مصر للعلوم والتکنولوجيا. وتم تطبيق المقاييس على المجموعة التجريبية قبليا وبعديا, ثم رصد النتائج وتحليل البيانات مناقشة النتائج التى أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد المجموعة التجريبية على مقياس الوعى البيئى بمخاطر ومخلفات معامل الکليات العملية, ومقياس تصرف لأداء الطلاب داخل معامل الکليات العملية قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح المقياس البعدي. وقد أوصى البحث بزيادة الإهتمام وتدعيم برامج التربية الوقائية لتنمية الوعى البيئى بمخاطر ومخلفات المعامل وتدريب طلاب الکليات العملية على الأخذ بالإحتياطات اللازمة لحمايتهم.